Niesamowite w pragnieniu nastolatka - seminarium FPPL

Projekt ilustracji: Joanna Salamon


Drodzy Państwo!

Zapraszamy na czwarte zajęcia FPPL z cyklu „Niesamowite w pragnieniu nastolatka”, w poniedziałek 8 stycznia 2024 r. o 20.30 przez Zoom. Punktem wyjścia do dyskusji jest dla nas sztuka Franka Wedekinda „Przebudzenia wiosny. Tragedia dziecięca” (1891 r.).

To niespotykane wcześniej przedstawienie sceniczne pierwszych snów erotycznych, pieszczot i stosunków seksualnych oraz niechcianej ciąży czy kierowanej relacją do seksualności próby samobójczej. Mimo, że odnosi się do nastolatków epoki wiktoriańskiej, przekaz ten w niczym nie traci na aktualności. Aby nie być gołosłownym, przyjrzymy się mu zarówno z perspektywy teorii i praktyki psychoanalitycznej S. Freuda oraz J. Lacana, jak i współczesnych psychoanalityków naszej Szkoły EPFCL-Francja, takich jak m.in. Colette Soler.

Czytając pierwsze akapity „Przedmowy” Lacana do „Przebudzenia się wiosny” w interpretacji Soler, omówimy następujące zagadnienia:

  • Dlaczego Lacan skupia się na kwestii uprawiania miłości, pomijając cały wymiar historyczny i socjologiczny sztuki, krytykę społeczeństwa i edukacji, obu opresyjnych wobec seksualności?
  • Czy tzw. wyparcie znaczących odnoszących się seksualności jest efektem opresyjności społeczeństwa i edukacji, jak się zwykło myśleć, czy może – paradoksalnie – jest wobec nich pierwotne?
  • Z czego zdaniem Lacana bierze się u bytów mówiących cierpienie, związane z tym, co Lacan nazywa „przekleństwem seksualności”?
  • Czy i jaka jest według Freuda relacja między wiarą w Boga a aktywnością seksualną?
  • Co jest zasadniczym pytaniem: „skąd się biorą dzieci?” czy „dlaczego pojawiamy się na świecie?”. Czy fakt zadawania takiego pytania ma jakieś przełożenie na strukturę psychiczną podmiotu.
  • Jakie – i dlaczego tak różne – efekty w psychice męskiego podmiotu mogą wywołać pierwsze erekcje?
  • Na przykładzie chłopców ze sztuki: na jakie sposoby może ustanawiać się dla podmiotu obiekt seksualny.
  • Czym się różni, dla chłopca, obiekt kobiecy od kobiety oraz pragnienie seksualne od miłości?
  • Dlaczego Lacan zdaje się uważać, że Wedekind w kwestii dziewczyn niczego nie zrozumiał?
  • Czym miałaby być cena, jaką płaci się za swoją seksualność?
  • Co nie jest satysfakcjonujące dla wszystkich i nie udaje się każdemu?
  • Jaki jest związek myśli samobójczych z nadzieją na miłość rodzica?
  • Jaki zachodzi stosunek między sensem a rozkoszą?

Aby umożliwić żywą i treściwą dyskusję, namawiamy do zapoznania się z tekstem sztuki Wedekinda: „Przebudzenie się wiosny. Tragedia dziecięca oraz dwoma krótkimi tekstami, dostępnymi po zgłoszeniu chęci udziału w zajęciach:

  • komentarz do dramatu Wedekinda wniesiony przez S. Freuda, na tzw. środowym spotkaniu wiedeńskiego Towarzystwa Psychologicznego, 13 lutego 1907 r. (wykorzystujemy jego opracowanie autorstwa psychoanalityka J.-A. Millera.)
  • komentarz Lacana do dramatu Wedekinda, pt. „Przedmowa do Przebudzenia się wiosny” (w oryg. „Préface à l’Éveil du printemps, w: Autres Écrits, Ed. du Seuil, Paris 2001, str. 561-563 ).

Seminarium odbywa się raz na miesiąc, w poniedziałek, w godzinach 20:30 – 22:30 przez Zoom. Terminy kolejnych spotkań w 2024 roku: 08.01; 12.02; 04.03; 08.04; 13.05; 03.06.

Zapisy na zajęcia: bartosz@niemier.pl (prosimy do e-maila dołączyć potwierdzenie przelewu). Koszt udziału w pojedynczych zajęciach (2 godziny): 40 zł/20 zł studenci. Koszt udziału w cyklu 6 pozostałych zajęć: 240 zł/120 zł studenci.

Spotkanie będą animować:

Bartosz Niemier – z wykształcenia psycholog. Aktualnie pracuje w szkole ponadpodstawowej oraz prowadzi prywatną praktykę w Poznaniu. Ma doświadczenie pracy z dziećmi, nastolatkami i dorosłymi. Wcześniej w ramach FPPL prowadził „Spotkania Literackie”.

Marcin Klaus – badacz społeczny z wykształceniem psychologicznym, specjalizujący się w przemianach kulturowych. Zawodowo prowadzi wywiady pogłębione, analizując perspektywy różnych pokoleń – zarówno nastolatków, jak i rodziców. Poprzednio w ramach FPPL prowadził m.in. cykl zajęć „Czytanie Lacana dla początkujących”; w serii „Spotkania z psychoanalizą” zgłębiał tematy pragnienia u mężczyzn oraz wpływu mowy na ciało.

Anna Wojakowska-Skiba – autorka pomysłu zajęć; psycholog i psychoanalityk prowadząca prywatną praktykę w Warszawie. Jest członkiem AP Szkoły Psychoanalizy EPFCL-Francja i specjalizuje się w pracy z nastolatkami i dorosłymi. W przeszłości w ramach FPPL prowadziła m.in. Seminarium „Czytanie Kanta Sadem” oraz „Lacan analizuje”; w serii „Spotkania z psychoanalizą” zgłębiała tematy relacji pomiędzy rodzicami i dziećmi oraz psychoanalitycznego podejścia do różnicy płci.

KOORDYNATOR ZAJĘĆ

Więcej informacji: Seminarium „Niesamowite w pragnieniu nastolatka”

Dołącz do wydarzenia na fb

ZAPRASZAMY!


Kalendarz spotkań FPPL