Zajęcia z komentarza Lacana Przedmowa do Przebudzenia się wiosny Wedekinda

Ilustracja z Jardins d’Étretat: https://etretatgarden.fr/jardin-emotions/


Drodzy Państwo!

Zapraszamy na szóste zajęcia z tego cyklu, w czasie których zajemiemy się następującym fragmentem tekstu Lacana pt. „Przedmowa do Przebudzenia się wiosny”:

W ten sposób funkcji realnego nabiera to, co faktycznie się produkuje, fantazmat zwykłej rzeczywistości. I tak to, co przekazuje język, wślizguje się do niego: a jest to idea całości, wobec której budzi jednak sprzeciw każde najmniejsze zetknięcie z realnym.

Nie ma języka, który nie próbowałby – nie bez narzekania, że robi co się da – powiedzieć „bez wyjątku” lub wzmocnić to za pomocą liczebnika. Jedynie w naszych językach idzie to śmiało: wszystko i tobie – jeśli mogę tak powiedzieć. [Przypis tłum.: Wydaje się, że chodzi tu o nawiązanie do wyrażenia z końca XVIII wieku „à tu et à toi” czyli „od ty do ciebie”, co oznacza mówienie do kogoś po imieniu, czyli bycie z kimś w bliskiej zażyłości, po fr. „tutoiement”.] W naszym dramacie Maurycemu udaje się jednak uczynić z siebie wyjątek, stąd Melchior nazywa go dziewczyną. I ma rację: dziewczyna jest tylko jedna i chce taka pozostać, co w dramacie jest pomijane.

Faktem pozostaje, że mężczyzna czyni siebie Mężczyzną, gdy sytuuje się jako Jeden-pośród-innych, poprzez włączanie się pomiędzy swoich bliźnich (z fr. semblables).

Maurycy, czyniąc z siebie wyjątek, wyklucza się idąc w kierunku świata pozaziemskiego. Tylko tam się liczy: nie przez przypadek liczy się wśród zmarłych jako wykluczony z realnego. Dlaczego nie sprawić, żeby dramat pozwolił mu tam przetrwać? Skoro już i tak nie żyje. To w królestwie zmarłych „błądzą ci, którzy nie dają się zwieść” [Przypis tłum.: z fr. « Les non‐dupes errent », tytuł Seminarium Lacana], powiedziałbym na podstawie tytułu, który zilustrowałem.

Zachęcamy by sformułowali Państwo do tego fragmentu pytania, które pozwolą nam na dyskusję.

Przypominamy, że punktem wyjścia do komentarza Lacana jest sztuka Franka Wedekinda „Przebudzenie się wiosny. Tragedia dziecięca.” (1891 r.). To niespotykane wcześniej przedstawienie sceniczne pierwszych snów erotycznych, pieszczot i stosunków seksualnych oraz niechcianej ciąży czy kierowanej relacją do seksualności próby samobójczej. Mimo, że odnosi się do nastolatków epoki wiktoriańskiej, przekaz ten w niczym nie traci na aktualności.

Namawiamy do zapoznania się z trzema tekstami źródłowymi oraz z nagraniami z poprzednich spotkań, dostępnymi po zgłoszeniu chęci udziału w zajęciach:

  • z tekstem sztuki F. Wedekinda „Przebudzenie się wiosny. Tragedia dziecięca
  • z komentarzem do dramatu Wedekinda wniesionym przez S. Freuda, na tzw. środowym spotkaniu wiedeńskiego Towarzystwa Psychologicznego, 13 lutego 1907 r. (wykorzystujemy jego opracowanie autorstwa psychoanalityka J.-A. Millera.)
  • z komentarzem J. Lacana w wersji polskiej lub w oryginale („Préface à l’Éveil du printemps, w: Autres Écrits, Ed. du Seuil, Paris 2001, str. 561-563 ).

Seminarium odbywa się raz na miesiąc, w poniedziałek, w godzinach 20:30 – 22:30 przez Zoom. Terminy kolejnych spotkań w 2024 roku: 08.04; 13.05; 03.06.

Zapisy na zajęcia: bartosz@niemier.pl (prosimy do e-maila dołączyć potwierdzenie przelewu). Koszt udziału w pojedynczych zajęciach (2 godziny): 40 zł/20 zł studenci.

Spotkanie będą animować:

Bartosz Niemier – z wykształcenia psycholog. Aktualnie pracuje w szkole ponadpodstawowej oraz prowadzi prywatną praktykę w Poznaniu. Ma doświadczenie pracy z dziećmi, nastolatkami i dorosłymi. Wcześniej w ramach FPPL prowadził „Spotkania Literackie”.

Marcin Klaus – badacz społeczny z wykształceniem psychologicznym, specjalizujący się w przemianach kulturowych. Zawodowo prowadzi wywiady pogłębione, analizując perspektywy różnych pokoleń – zarówno nastolatków, jak i rodziców. Poprzednio w ramach FPPL prowadził m.in. cykl zajęć „Czytanie Lacana dla początkujących”; w serii „Spotkania z psychoanalizą” zgłębiał tematy pragnienia u mężczyzn oraz wpływu mowy na ciało.

Anna Wojakowska-Skiba – autorka pomysłu zajęć; psycholog i psychoanalityk prowadząca prywatną praktykę w Warszawie. Jest członkiem AP Szkoły Psychoanalizy EPFCL-Francja i specjalizuje się w pracy z nastolatkami i dorosłymi. W przeszłości w ramach FPPL prowadziła m.in. Seminarium „Czytanie Kanta Sadem” oraz „Lacan analizuje”; w serii „Spotkania z psychoanalizą” zgłębiała tematy relacji pomiędzy rodzicami i dziećmi oraz psychoanalitycznego podejścia do różnicy płci.

KOORDYNATOR ZAJĘĆ

Więcej informacji: Seminarium „Niesamowite w pragnieniu nastolatka”

Dołącz do wydarzenia na fb

ZAPRASZAMY!


Kalendarz spotkań FPPL