Seminarium „Niesamowite w pragnieniu nastolatka” – 8.04.2024, g.20:30, Zoom
Ilustracja: Joanna Salamon, Mirror
Drodzy Państwo!
Zapraszamy na siódme zajęcia, w czasie których podejmiemy kluczowe wątki ze sztuki Franka Wedekinda „Przebudzenie się wiosny. Tragedia dziecięca.” (1891 r.), jakimi są figury królowej bez głowy i króla z dwiema głowami oraz postać ze sztuki, Człowieka Zamaskowanego, któremu Wedekind dedykuje swoją sztukę. Będziemy o nich dyskutować na bazie następującego fragmentu z tekstu Lacana pt. „Przedmowa do Przebudzenia się wiosny”:
To w królestwie zmarłych „błądzą ci, którzy nie dają się zwieść” [Przypis tłum.: z fr. «Les non‐dupes errent», tytuł Seminarium Lacana], powiedziałbym na podstawie tytułu, który zilustrowałem.
I dlatego nie zamierzam dłużej dawać się zwieść podążając za ludźmi z grupy Freuda w Wiedniu, którzy odszyfrowują w odwrotną stronę [s. 562 w AE] znaki nakreślone przez Wedekinda w jego dramaturgii.
Z wyjątkiem, być może, ponownego podjęcia ich w tym punkcie, że królowa może być bezgłowa, dopóki król nie pozbawił jej normalnej pary głów, które by jej przysługiwały.
Czy to nie po to, aby je jej przywrócić (gdyby założyć, że twarz jest ukryta), służy tutaj tak zwany Człowiek Zamaskowany? Ten, który kończy dramat, i to nie tylko ze względu na rolę, jaką Wedekind rezerwuje dla niego, polegającą na uratowaniu Melchiora ze szponów Maurycego, ale dlatego, że Wedekind dedykuje go swojej fikcji, jako imię własne.
Bo skąd możemy wiedzieć, kim on jest, skoro jest zamaskowany i czy aktor nie nosi maski kobiety?
W interpretacji tekstu Lacana podążymy za komentarzem do niego, napisanym przez Colette Soler, współczesną psychoanalityczkę, jedną z założycieli naszej Szkoły Psychoanalizy EPFCL-Francja.
Jak zwykle zachęcamy by sformułowali Państwo do tego fragmentu pytania, które pozwolą nam na dyskusję.
Tych, którzy planują być pierwszy raz, namawiamy do zapoznania się z trzema tekstami źródłowymi poniżej oraz z nagraniami z poprzednich spotkań, dostępnymi u koordynatora zajęć.
- z tekstem sztuki F. Wedekinda „Przebudzenie się wiosny. Tragedia dziecięca
- z komentarzem do dramatu Wedekinda wniesionym przez S. Freuda, na tzw. środowym spotkaniu wiedeńskiego Towarzystwa Psychologicznego, 13 lutego 1907 r. (wykorzystujemy jego opracowanie autorstwa psychoanalityka J.-A. Millera)
- z komentarzem J. Lacana w wersji polskiej lub w oryginale („Préface à l’Éveil du printemps, w: Autres Écrits, Ed. du Seuil, Paris 2001, str. 561-563)
Seminarium odbywa się raz na miesiąc, w poniedziałek, w godzinach 20:30 – 22:30 przez Zoom. Terminy kolejnych spotkań w 2024 roku: 13.05; 03.06.
Zapisy na zajęcia: bartosz@niemier.pl (prosimy do e-maila dołączyć potwierdzenie przelewu). Koszt udziału w pojedynczych zajęciach (2 godziny): 40 zł/20 zł studenci.
Spotkanie będą animować:
Bartosz Niemier – z wykształcenia psycholog. Aktualnie pracuje w szkole ponadpodstawowej oraz prowadzi prywatną praktykę w Poznaniu. Ma doświadczenie pracy z dziećmi, nastolatkami i dorosłymi. Wcześniej w ramach FPPL prowadził „Spotkania Literackie”.
Marcin Klaus – badacz społeczny z wykształceniem psychologicznym, specjalizujący się w przemianach kulturowych. Zawodowo prowadzi wywiady pogłębione, analizując perspektywy różnych pokoleń – zarówno nastolatków, jak i rodziców. Poprzednio w ramach FPPL prowadził m.in. cykl zajęć „Czytanie Lacana dla początkujących”; w serii „Spotkania z psychoanalizą” zgłębiał tematy pragnienia u mężczyzn oraz wpływu mowy na ciało.
Anna Wojakowska-Skiba – autorka pomysłu zajęć; psycholog i psychoanalityk prowadząca prywatną praktykę w Warszawie. Jest członkiem AP Szkoły Psychoanalizy EPFCL-Francja i specjalizuje się w pracy z nastolatkami i dorosłymi. W przeszłości w ramach FPPL prowadziła m.in. Seminarium „Czytanie Kanta Sadem” oraz „Lacan analizuje”; w serii „Spotkania z psychoanalizą” zgłębiała tematy relacji pomiędzy rodzicami i dziećmi oraz psychoanalitycznego podejścia do różnicy płci.
KOORDYNATOR ZAJĘĆ
- Bartosz Niemier
- Link do Zoom dostępny u koordynatora: bartosz@niemier.pl
Więcej informacji: Seminarium „Niesamowite w pragnieniu nastolatka”