wedekind

Ilustracja: Bluebeard [Sinobrody], his wife, and the key in a 1921 illustration by W. Heath Robinson


Zapraszamy na trzecie zajęcia FPPL z cyklu „Niesamowite w pragnieniu nastolatka”, już w najbliższy poniedziałek 04.12. br o 20.30 przez Zoom.

W czasie dwóch pierwszych spotkań zajmowaliśmy się omówieniem kontekstu i treści sztuki Franka Wedekinda o nastolatkach epoki wiktoriańskiej, pt. „Przebudzenia wiosny. Tragedia dziecięca” (1891 r.).

Przed nami druga część cyklu, poświęcona teoretycznemu i klinicznemu opracowaniu głównych zagadnień budzącej się seksualności, jakie wnosi ta sztuka, z perspektywy Freuda i Lacana, w interpretacji współczesnych psychoanalityków naszej Szkoły, takich jak m.in. Colette Soler.

Spróbujemy odpowiedzieć m.in. na następujące pytania:

  • dlaczego stosunek między płciami się nie udaje, i to wszystkim?
  • czy rzeczywiście, nikogo to już nie obchodzi?
  • czym jest dla chłopców kochanie się z dziewczętami i dlaczego nie pomyśleliby o tym bez pojawienia się snów?
  • co może oznaczać fantazjowanie o królowej bez głowy?
  • jaką rolę pełni figura „człowieka zamaskowanego” w stawaniu się mężczyzną przez chłopca?

z czego wynika w seksualności ta szczególna pozycja, jaką dziewczęta zajmują dla chłopców, jeśli przyjąć, że nie za sprawą ich mizoginii czy systemu patriarchatu?

Najbliższe spotkanie zaczniemy od dyskusji na temat komentarza do dramatu, jaki wniósł Freud w gronie wiedeńskiego Towarzystwa Psychologicznego, w środę 13 lutego 1907 r. (fragment w tłum. na francuski autorstwa J.-A. Millera).

Następnie zrobimy pierwsze podejście do czytania komentarza Lacana, zatytułowanego „Préface à l’Éveil du printemps (ze zbioru Autres Écrits, Ed. du Seuil, Paris 2001, str. 561-563.), zaczynając od tego, dlaczego uważa on, że freudyści zrozumieli sztukę Wedekinda opacznie?!

Gorąco namawiamy do przeczytania przed spotkaniem – jeśli ktoś jeszcze tego nie zrobił – tekstu sztuki do pobrania: „Przebudzenie się wiosny. Tragedia dziecięca oraz załączonych komentarzy Freuda i Lacana, w naszym roboczym tłumaczenia na polski. Są one do uzyskania po zgłoszeniu się i opłaceniu udziału w zajęciach.

Przypominamy, że dla osób spoza FPPL są to zajęcia płatne, zapisy przyjmuje Bartek Niemier. Dla Waszej informacji: koszt pojedynczych zajęć (2 godziny): 40 zł/20 zł studenci

Spotkanie będą animować:

Bartosz Niemier – z wykształcenia psycholog. Aktualnie pracuje w szkole ponadpodstawowej oraz prowadzi prywatną praktykę w Poznaniu. Ma doświadczenie pracy z dziećmi, nastolatkami i dorosłymi. Wcześniej w ramach FPPL prowadził „Spotkania Literackie”.

Marcin Klaus – badacz społeczny z wykształceniem psychologicznym, specjalizujący się w przemianach kulturowych. Zawodowo prowadzi wywiady pogłębione, analizując perspektywy różnych pokoleń – zarówno nastolatków, jak i rodziców. Poprzednio w ramach FPPL prowadził m.in. cykl zajęć „Czytanie Lacana dla początkujących”; w serii „Spotkania z psychoanalizą” zgłębiał tematy pragnienia u mężczyzn oraz wpływu mowy na ciało.

Anna Wojakowska-Skiba – autorka pomysłu zajęć; psycholog i psychoanalityk prowadząca prywatną praktykę w Warszawie. Jest członkiem AP Szkoły Psychoanalizy EPFCL-Francja i specjalizuje się w pracy z nastolatkami i dorosłymi. W przeszłości w ramach FPPL prowadziła m.in. Seminarium „Czytanie Kanta Sadem” oraz „Lacan analizuje”; w serii „Spotkania z psychoanalizą” zgłębiała tematy relacji pomiędzy rodzicami i dziećmi oraz psychoanalitycznego podejścia do różnicy płci.

KOORDYNATOR ZAJĘĆ

Więcej informacji: Seminarium „Niesamowite w pragnieniu nastolatka”

Dołącz do wydarzenia na fb

ZAPRASZAMY!


Kalendarz spotkań FPPL